Ra.One to wyzwanie dla Shah Rukha Khana, gwiazdora
Artykuł z Times of India, 25 września 2011
Tytuł oryginalny: "Ra.One challenges Shah Rukh Khan, the
star"
Autor: Chandrima Pal (Mumbai Mirror)
Pewnego letniego dnia w 2006 roku Shah Rukh Khan i reżyser
Anubhav Sinha jeździli sobie po Los Angeles.
Rozmawiali o wielu rzeczach, a między innymi o historii ojca
i syna, pięknej i prostej, ale z pewnym zawirowaniem. Nagle
SRK rozpłynął się w uśmiechu. „To jest to! Mam to przed
oczami! Pełny film, gotowy do premiery!” Sinha patrzył na
niego sceptycznie. SRK ciągnął, z szaleńczym błyskiem w oku.
„Nie tylko dojdzie do premiery, film będzie superhitem!”
Minęło pięć lat i zrobiła się z tego historia
najambitniejszego, najdroższego i zapewne najbardziej
technologicznie złożonego filmu hindi wszech czasów. A
sukces producenta i aktora z Ra.One, SRK, stał się narodową
debatą.
„Dla Shah Rukha to gigantyczne wyzwanie,” mówi Karan Johar,
chyba najbliższy przyjaciel SRK. „Nie dla aktora – bo on
zawsze stawiał sobie wysokie poprzeczki – ale producenta. Co
najważniejsze, to jest wyzwanie dla Shah Rukha Khana,
gwiazdora.”
Jak kosztowny jest naprawdę ten film?
Produkcja Ra.One pochłonęła przynajmniej 150 crore rupii
(nie licząc kosztów promocji), choć nikt – ani Red Chillies,
ani Eros, nie jest skłonny do potwierdzania cyfr. Najbliżej
mu do „Robota” Rajinikanta, który miał podobny budżet.
Ekipa Ra.One liczy około 5.000 członków, mówi reżyser Sinha;
z Indii, Włoch i Stanów Zjednoczonych. Operatorem jest
Nicola Pecorini, sławny z filmu 'Loathing in Las Vegas.'
Montażystą jest zdobywca Oscara (za 'Chicago') Martin Walsh.
Film kręcono na Goa, w Londynie i Mumbaju, w trzech etapach.
Na początku roku SRK postanowił przetransponować film w 3D,
windując tym samym budżet.
Resula Pookutty wynajęto do wyostrzenia efektów dźwiękowych,
a SRK wziął na siebie unowocześnienie systemu nagłaśniania w
wybranych multipleksach indyjskich. W wywiadzie dla Mirror
Pookutty wyjaśniał, „Widzicie, Ra.One to nie tylko
doświadczenie filmowe. Wymaga on niekonwencjonalnej jakości
dźwięku i wizji, dla której instalujemy wymagany sprzęt.
Budżet na reklamę podobno wynosi 40 crore, w czym 15 crore
na promocję internetową – obie po raz pierwszy na taką skalę
w kinie indyjskim. Podobno 14 crore przeznaczono na promocję
w kanałach informacyjnych przez dwa tygodnie przed premierą.
'Chammak Chalo' afrykańsko-amerykańskiej gwiazdy R&B Akona,
w sześciu remixach, usadowił się pewnie na listach
przebojów. Ikona Formuły Jeden, Michael Schumacher, będzie
jeździł samochodem z logo filmu. Globalny fenomen
popkultury, Lady Gaga, być może będzie wspierać
przedsięwzięcie na przyjęciu popremierowym wydanym przez
filmowego partnera SRK, Arjuna Rampala.
I Rajinikant ma zagrać Rajinikanta w cameo. Mind it.
To mój film, niech będzie wielki
Jak więc historia ojca i syna zmieniła się w to, co, jak
Johar ocenia, może „może napisać od nowa podręczniku grafiki
komputerowej kina indyjskiego”? W którym momencie film
zaczął być wyzwaniem dla Shah Rukha Khana, gwiazdora?
Reżyser Sinha mówi, że największym wyzwaniem było to, że
filmowy superbohater, G.One, postać SRK, nie jest gotowym
superherosem z komiksu. Więc, mówi Sinha, on i SRK spędzili
całe miesiące oglądając wciąż od nowa klipy video, portale
ze sztuką cyfrową i komiksy. „SRK był w samym środku tego
świata, mówi Singha. „Dużo się nauczyłem w trakcie pracy z
nim.”
Wkrótce stało się ewidentne, że, jak mówi reżyser, bitwa
między G.One a super złoczyńcą Ra.One wymaga epickiego
potraktowania. Budżet zrewidowano: teraz skupiono się na
postprodukcji. W następnych miesiącach Sinha, jak mówi,
„zszedł do podziemia” zamykając się w studio efektów
specjalnych, „wyłażąc od czasu do czasu na światło dzienne,
żeby panikować.”
W międzyczasie SRK zarządzał Kolkata Knight Riders, został
wygwizdany na stadionie D Y Patil, walczył z paskudną
kontuzją kolana, starzy przyjaciele wygłaszali o nim miej
niż entuzjastyczne opinie i zawikłał się w sytuację bez
wyjścia z pewną partią polityczną w związku ze swymi
komentarzami na twitterze
A w międzyczasie pojawiły się raporty o „zapożyczeniach” w
Ra.One, „budżecie, który wymknął się spod kontroli,”
zastrzeżeniach do postprodukcji i box-office'owym wróżeniu z
fusów.
Było też jeszcze coś. 'Dabangg,' 'Ready' i 'Bodyguard,'
nakręcone za ułamek budżetu Ra.One, ustanowiły nowe rekordy
oglądalności. Badshah nie rywalizuje już z samym sobą, musi
się zmierzyć z najbardziej zaciekłym konkurentem.
„Po sukcesie 'Dabanng,' 'Singham,' 'Bodyguard,' który
oznacza powrót bohaterów kina akcji, na SRK ciąży ogromna
presja oczekiwań,” mówi ekspert handlowy, Amod Mehra.
„Muzyka z Ra.One świetnie sobie radzi, a trailery są bardzo
obiecujące, ale nie wiadomo, czy młoda publiczność
zaakceptuje ponad 40 letniego aktora jako superbohatera.”
Mehra szybko dodaje, że Ra.One bez trudu zwróci koszty w
pierwszym tygodniu wyświetlania. Ale to się nie liczy w
bezlitosnym dla przegranych Bollywoodzie. Ra.One to bardziej
kwestia marki Shah Rukh Khan.
Najazd na markę SRK
Sinha, „the Dhoom man” który jako reżyser Ra.One zdaje swój
największy egzamin, denerwuje się. "W film zainwestowano
poważne pieniądze," mówi. "Chcę, żeby wszyscy inwestorzy
zarobili na tym, co wyłożyli."
Trzy dni przed premierą ścieżki dźwiękowej, pytał nerwowo
Bhushana Kumara z T Series, „Music chalegi na?” Po drugiej
stronie słuchawki zapadła cisza zanim Kumar, który kupił
prawa do muzyki za podobno 15 crore, odpowiedział,
„Oszalałeś? To film Shah Rukha Khana, to się nie może nie
udać!”
Kumar przyznaje, że zainwestował w markę SRK. "Choć Akon
jest wielką międzynarodową gwiazdą, na naszym rynku jest
tylko wartością dodaną ,” mówi branżowy potentat.
Dyrektor naczelna Agencji Aktorskiej Madison Mates's CEO
Darshana Bhalla jest bardzo zajęta dopinaniem spraw reklamy
i marketingu. "Nie wydajesz 150 crore rupii jeśli ni jesteś
pewien swojego produktu," mówi Bhalla. "Ten facet rozumie
własny rynek. Wie, że kobiety uwielbiają, kiedy rozkłada
ramiona, a jeśli próbuje swych sił w innym gatunku, wie, co
robi. Wszyscy tutaj inwestujemy w SRK."
Dla Eros International, dystrybutora filmu, rachunek jest
prosty. "Wbrew branżowym plotkom, film ma rozsądny budżet i
nieprawdopodobny potencjał monetarny,” mówi dyrektor
finansowy, Kamal Jain. "Jakieś 40 do 80 procent nakładów
zwróci się z umów licencyjnych na dystrybucję w takich
mediach jak telewizja kablowa, cyfrowa, kino domowe itd – na
długo zanim film trafi do kin"
Ale wyniki box office mają znaczenie, przyznaje: "Dla nas
ważne jest, żeby Ra.One dobrze się sprzedał, żeby podnieść
górne granice. To w końcu najbardziej prestiżowy film w
naszej stajni. To jest pierwszy film o superbohaterze z
prawdziwego zdarzenia; poza tym oparty na czysto indyjskim
rdzeniu – dobre piosenki, humor, problemy rodzinne. To jest
produkt na wskroś komercyjny. I tylko jeden SRK może to
udźwignąć."
Wyzwanie dla SRK
A człowiek, który tkwi w epicentrum wszystkich oczekiwań
pracuje na pełnych obrotach. Jego terminarz jest wypełniony
do ostatnich granic wystąpieniami, premierami produktów,
imprezami reklamowymi. "Marki towarów szybkiego zużycia,
elektronika użytkowa, media, wszyscy chcą być częścią
filmu," mówi Bhalla. Oczywiście to pomaga, że SRK już jest
twarzą kilku z tych produktów.
Premiera muzyki z Ra.One była transmitowana na żywo przez
portal internetowy z plikami video za nieujawnioną gażę.
Prawa do retransmisji telewizyjnej gwiazdorskiego
wprowadzenia muzyki na rynek zostały sprzedane jednemu z
kanałów podobno za 35 crore. Prawa do dystrybucji to, według
pogłosek, kolejne 77 crore. Gigant branży elektronicznej
kupił grę Ra.One za 5 crore.
Odłóżcie na bok obawy co do młodzieży i ponad 40-letniego
superbohatera. Ten film to będzie sprawa SRK .
„Nie zdradzając za wiele mogę wam powiedzieć, że film ma
wszystko – piosenki, taniec, romans i miłość pięknie
połączone z nowoczesną technologią,” mówi Johar, który
żartował kiedyś w telewizji, że wiedział, że jeśli tylko
będzie mógł pokazać płaczącego SRK, będzie miał superhit.
Bhalla wtóruje Joharowi: "To film komercyjny, z bardzo silną
dawką emocji A on nadal jest w nim wybawicielem, obrońcą, w
którym zakochują się kobiety.”
To może też być dobre dla rynku NRI, na którym SRK jest
większy od swoich filmów, nawet jeśli w branży odzywają się
głosy, że marka SRK może nie mieć tej samej siły
negocjacyjnej w przypadku Ra.One jak przy następnej
premierze, 'Donie2.'
„;Don 2' to sprawdzona seria, mówi weteran marketingu, który
był zaangażowany w dwa wysokiej klasy product replacementy w
obu filmach. „Niejeden jest chętny do zapłacenia trzy razy
więcej za kodowanie swojego produktu w 'Donie 2' niż w
Ra.One, ponieważ panuje pewien rodzaj sceptyzmu wobec
desi-fantastyki. Los Ra.One rozstrzygnie się w dokładnie 2
dni. Pomysłem jest spieniężenie przedpremierowej ekscytacji,
odzyskanie zainwestowanych sum, zanim publiczność przyjdzie
do kina.”
SRK pod presją?
Sinha utrzymuje, że jego producent-aktor rzadko okazywał
napięcie na planie. "Był zawsze uśmiechnięty, pełen energii
i maksymalnie cierpliwy,” mówi, dodając, "Jedyny raz, kiedy
widziałem go załamanego to, kiedy jego bliski przyjaciel
Bobby Chawla zapadł w śpiączkę.”
Jednak twity SRK nasuwają myśl o umyśle owładniętym jedną
myślą.
„Nasiadówka muzyczna, nasiadówka dźwiękowa i nasiadówka przy
dzieciach. Tyle siedzenia, a mnie stopy odpadają. Dzieci
obudziły mnie zanim zdążyłem zasnąć”
"@nittmish To wielka odpowiedzialność, wprowadzić do
Bollywood nową technologię i nowy gatunek kuch naya nahi
kiya ton kya kiya? kya jiya"
„Jestem tak zmordowany, że nie mogę nawet walnąć się do
łóżka, w nic nie mogę walnąć. Czuję, że farishta (anioł)
bierze w opiekę moje źródła energii i odporności. Dzięki,
Allahu”
"Przepracowany. Przejedzony. Zbyt niewyspany. Przysypany
pytaniami. Czas na przerwę w nadawaniu. Postaram się i
wyśpię. Mam nadzieję, że jutro przyjdzie deszcz i zmyje
resztki dzisiejszego dnia."
Przyjaciele SRK mówią, że on rozkwita w atmosferze chaosu.
"Zrobić taki film – to było jego marzenie," mówi Johar. "No
i on kocha to szaleńcze tempo, uwielbia taką presję. Jeśli
wszystko jest zorganizowanie i toczy się gładko, nie jest w
stanie funkcjonować"
Prócz chęci zarobienia – jest chyba jedyną gwiazdą w branży
dość uczciwą, by przyznać, że tańczy na weselach dla mamony
- SRK prowadzi jeszcze jedno pragnienie, bycia lubianym,
zauważa pewien pisarz - senior, znajomy gwiazdy: "Filmem
Ra.One, zadał samemu sobie taki test – stworzyć film, który
obudzi twoje wewnętrzne dziecko. To bardzo trudne. I nikt
naprawdę nie wie, co siedzi w tej chwili w jego głowie."
Tłumaczenie: Mowilka
© Tekst chroniony prawem autorskim.
Wykorzystanie i publikacja w całości lub we fragmentach jedynie za zgodą serwisu.
Więcej informacji w dziale "strona"