w skrócie

autobiografia

wywiady

artykuły

przemówienia

o filmach

Still Reading Khan

mapa wspomnień

co lubi SRK ?

nagrody

inni o SRK

 


Ra.One to wyzwanie dla Shah Rukha Khana, gwiazdora

Artykuł z Times of India, 25 września 2011
Tytuł oryginalny: "Ra.One challenges Shah Rukh Khan, the star"
Autor: Chandrima Pal (Mumbai Mirror)


Pewnego letniego dnia w 2006 roku Shah Rukh Khan i reżyser Anubhav Sinha jeździli sobie po Los Angeles.

Rozmawiali o wielu rzeczach, a między innymi o historii ojca i syna, pięknej i prostej, ale z pewnym zawirowaniem. Nagle SRK rozpłynął się w uśmiechu. „To jest to! Mam to przed oczami! Pełny film, gotowy do premiery!” Sinha patrzył na niego sceptycznie. SRK ciągnął, z szaleńczym błyskiem w oku. „Nie tylko dojdzie do premiery, film będzie superhitem!”
Minęło pięć lat i zrobiła się z tego historia najambitniejszego, najdroższego i zapewne najbardziej technologicznie złożonego filmu hindi wszech czasów. A sukces producenta i aktora z Ra.One, SRK, stał się narodową debatą.
„Dla Shah Rukha to gigantyczne wyzwanie,” mówi Karan Johar, chyba najbliższy przyjaciel SRK. „Nie dla aktora – bo on zawsze stawiał sobie wysokie poprzeczki – ale producenta. Co najważniejsze, to jest wyzwanie dla Shah Rukha Khana, gwiazdora.”


Jak kosztowny jest naprawdę ten film?
Produkcja Ra.One pochłonęła przynajmniej 150 crore rupii (nie licząc kosztów promocji), choć nikt – ani Red Chillies, ani Eros, nie jest skłonny do potwierdzania cyfr. Najbliżej mu do „Robota” Rajinikanta, który miał podobny budżet.
Ekipa Ra.One liczy około 5.000 członków, mówi reżyser Sinha; z Indii, Włoch i Stanów Zjednoczonych. Operatorem jest Nicola Pecorini, sławny z filmu 'Loathing in Las Vegas.' Montażystą jest zdobywca Oscara (za 'Chicago') Martin Walsh.
Film kręcono na Goa, w Londynie i Mumbaju, w trzech etapach. Na początku roku SRK postanowił przetransponować film w 3D, windując tym samym budżet.
Resula Pookutty wynajęto do wyostrzenia efektów dźwiękowych, a SRK wziął na siebie unowocześnienie systemu nagłaśniania w wybranych multipleksach indyjskich. W wywiadzie dla Mirror Pookutty wyjaśniał, „Widzicie, Ra.One to nie tylko doświadczenie filmowe. Wymaga on niekonwencjonalnej jakości dźwięku i wizji, dla której instalujemy wymagany sprzęt.
Budżet na reklamę podobno wynosi 40 crore, w czym 15 crore na promocję internetową – obie po raz pierwszy na taką skalę w kinie indyjskim. Podobno 14 crore przeznaczono na promocję w kanałach informacyjnych przez dwa tygodnie przed premierą.
'Chammak Chalo' afrykańsko-amerykańskiej gwiazdy R&B Akona, w sześciu remixach, usadowił się pewnie na listach przebojów. Ikona Formuły Jeden, Michael Schumacher, będzie jeździł samochodem z logo filmu. Globalny fenomen popkultury, Lady Gaga, być może będzie wspierać przedsięwzięcie na przyjęciu popremierowym wydanym przez filmowego partnera SRK, Arjuna Rampala.
I Rajinikant ma zagrać Rajinikanta w cameo. Mind it.

To mój film, niech będzie wielki
Jak więc historia ojca i syna zmieniła się w to, co, jak Johar ocenia, może „może napisać od nowa podręczniku grafiki komputerowej kina indyjskiego”? W którym momencie film zaczął być wyzwaniem dla Shah Rukha Khana, gwiazdora?
Reżyser Sinha mówi, że największym wyzwaniem było to, że filmowy superbohater, G.One, postać SRK, nie jest gotowym superherosem z komiksu. Więc, mówi Sinha, on i SRK spędzili całe miesiące oglądając wciąż od nowa klipy video, portale ze sztuką cyfrową i komiksy. „SRK był w samym środku tego świata, mówi Singha. „Dużo się nauczyłem w trakcie pracy z nim.”
Wkrótce stało się ewidentne, że, jak mówi reżyser, bitwa między G.One a super złoczyńcą Ra.One wymaga epickiego potraktowania. Budżet zrewidowano: teraz skupiono się na postprodukcji. W następnych miesiącach Sinha, jak mówi, „zszedł do podziemia” zamykając się w studio efektów specjalnych, „wyłażąc od czasu do czasu na światło dzienne, żeby panikować.”
W międzyczasie SRK zarządzał Kolkata Knight Riders, został wygwizdany na stadionie D Y Patil, walczył z paskudną kontuzją kolana, starzy przyjaciele wygłaszali o nim miej niż entuzjastyczne opinie i zawikłał się w sytuację bez wyjścia z pewną partią polityczną w związku ze swymi komentarzami na twitterze
A w międzyczasie pojawiły się raporty o „zapożyczeniach” w Ra.One, „budżecie, który wymknął się spod kontroli,” zastrzeżeniach do postprodukcji i box-office'owym wróżeniu z fusów.
Było też jeszcze coś. 'Dabangg,' 'Ready' i 'Bodyguard,' nakręcone za ułamek budżetu Ra.One, ustanowiły nowe rekordy oglądalności. Badshah nie rywalizuje już z samym sobą, musi się zmierzyć z najbardziej zaciekłym konkurentem.
„Po sukcesie 'Dabanng,' 'Singham,' 'Bodyguard,' który oznacza powrót bohaterów kina akcji, na SRK ciąży ogromna presja oczekiwań,” mówi ekspert handlowy, Amod Mehra. „Muzyka z Ra.One świetnie sobie radzi, a trailery są bardzo obiecujące, ale nie wiadomo, czy młoda publiczność zaakceptuje ponad 40 letniego aktora jako superbohatera.”
Mehra szybko dodaje, że Ra.One bez trudu zwróci koszty w pierwszym tygodniu wyświetlania. Ale to się nie liczy w bezlitosnym dla przegranych Bollywoodzie. Ra.One to bardziej kwestia marki Shah Rukh Khan.

Najazd na markę SRK
Sinha, „the Dhoom man” który jako reżyser Ra.One zdaje swój największy egzamin, denerwuje się. "W film zainwestowano poważne pieniądze," mówi. "Chcę, żeby wszyscy inwestorzy zarobili na tym, co wyłożyli."
Trzy dni przed premierą ścieżki dźwiękowej, pytał nerwowo Bhushana Kumara z T Series, „Music chalegi na?” Po drugiej stronie słuchawki zapadła cisza zanim Kumar, który kupił prawa do muzyki za podobno 15 crore, odpowiedział, „Oszalałeś? To film Shah Rukha Khana, to się nie może nie udać!”

Kumar przyznaje, że zainwestował w markę SRK. "Choć Akon jest wielką międzynarodową gwiazdą, na naszym rynku jest tylko wartością dodaną ,” mówi branżowy potentat.

Dyrektor naczelna Agencji Aktorskiej Madison Mates's CEO Darshana Bhalla jest bardzo zajęta dopinaniem spraw reklamy i marketingu. "Nie wydajesz 150 crore rupii jeśli ni jesteś pewien swojego produktu," mówi Bhalla. "Ten facet rozumie własny rynek. Wie, że kobiety uwielbiają, kiedy rozkłada ramiona, a jeśli próbuje swych sił w innym gatunku, wie, co robi. Wszyscy tutaj inwestujemy w SRK."

Dla Eros International, dystrybutora filmu, rachunek jest prosty. "Wbrew branżowym plotkom, film ma rozsądny budżet i nieprawdopodobny potencjał monetarny,” mówi dyrektor finansowy, Kamal Jain. "Jakieś 40 do 80 procent nakładów zwróci się z umów licencyjnych na dystrybucję w takich mediach jak telewizja kablowa, cyfrowa, kino domowe itd – na długo zanim film trafi do kin"

Ale wyniki box office mają znaczenie, przyznaje: "Dla nas ważne jest, żeby Ra.One dobrze się sprzedał, żeby podnieść górne granice. To w końcu najbardziej prestiżowy film w naszej stajni. To jest pierwszy film o superbohaterze z prawdziwego zdarzenia; poza tym oparty na czysto indyjskim rdzeniu – dobre piosenki, humor, problemy rodzinne. To jest produkt na wskroś komercyjny. I tylko jeden SRK może to udźwignąć."


Wyzwanie dla SRK
A człowiek, który tkwi w epicentrum wszystkich oczekiwań pracuje na pełnych obrotach. Jego terminarz jest wypełniony do ostatnich granic wystąpieniami, premierami produktów, imprezami reklamowymi. "Marki towarów szybkiego zużycia, elektronika użytkowa, media, wszyscy chcą być częścią filmu," mówi Bhalla. Oczywiście to pomaga, że SRK już jest twarzą kilku z tych produktów.

Premiera muzyki z Ra.One była transmitowana na żywo przez portal internetowy z plikami video za nieujawnioną gażę. Prawa do retransmisji telewizyjnej gwiazdorskiego wprowadzenia muzyki na rynek zostały sprzedane jednemu z kanałów podobno za 35 crore. Prawa do dystrybucji to, według pogłosek, kolejne 77 crore. Gigant branży elektronicznej kupił grę Ra.One za 5 crore.
Odłóżcie na bok obawy co do młodzieży i ponad 40-letniego superbohatera. Ten film to będzie sprawa SRK .

„Nie zdradzając za wiele mogę wam powiedzieć, że film ma wszystko – piosenki, taniec, romans i miłość pięknie połączone z nowoczesną technologią,” mówi Johar, który żartował kiedyś w telewizji, że wiedział, że jeśli tylko będzie mógł pokazać płaczącego SRK, będzie miał superhit.

Bhalla wtóruje Joharowi: "To film komercyjny, z bardzo silną dawką emocji A on nadal jest w nim wybawicielem, obrońcą, w którym zakochują się kobiety.”
To może też być dobre dla rynku NRI, na którym SRK jest większy od swoich filmów, nawet jeśli w branży odzywają się głosy, że marka SRK może nie mieć tej samej siły negocjacyjnej w przypadku Ra.One jak przy następnej premierze, 'Donie2.'
„;Don 2' to sprawdzona seria, mówi weteran marketingu, który był zaangażowany w dwa wysokiej klasy product replacementy w obu filmach. „Niejeden jest chętny do zapłacenia trzy razy więcej za kodowanie swojego produktu w 'Donie 2' niż w Ra.One, ponieważ panuje pewien rodzaj sceptyzmu wobec desi-fantastyki. Los Ra.One rozstrzygnie się w dokładnie 2 dni. Pomysłem jest spieniężenie przedpremierowej ekscytacji, odzyskanie zainwestowanych sum, zanim publiczność przyjdzie do kina.”

SRK pod presją?
Sinha utrzymuje, że jego producent-aktor rzadko okazywał napięcie na planie. "Był zawsze uśmiechnięty, pełen energii i maksymalnie cierpliwy,” mówi, dodając, "Jedyny raz, kiedy widziałem go załamanego to, kiedy jego bliski przyjaciel Bobby Chawla zapadł w śpiączkę.”
Jednak twity SRK nasuwają myśl o umyśle owładniętym jedną myślą.

„Nasiadówka muzyczna, nasiadówka dźwiękowa i nasiadówka przy dzieciach. Tyle siedzenia, a mnie stopy odpadają. Dzieci obudziły mnie zanim zdążyłem zasnąć”

"@nittmish To wielka odpowiedzialność, wprowadzić do Bollywood nową technologię i nowy gatunek kuch naya nahi kiya ton kya kiya? kya jiya"

„Jestem tak zmordowany, że nie mogę nawet walnąć się do łóżka, w nic nie mogę walnąć. Czuję, że farishta (anioł) bierze w opiekę moje źródła energii i odporności. Dzięki, Allahu”

"Przepracowany. Przejedzony. Zbyt niewyspany. Przysypany pytaniami. Czas na przerwę w nadawaniu. Postaram się i wyśpię. Mam nadzieję, że jutro przyjdzie deszcz i zmyje resztki dzisiejszego dnia."

Przyjaciele SRK mówią, że on rozkwita w atmosferze chaosu. "Zrobić taki film – to było jego marzenie," mówi Johar. "No i on kocha to szaleńcze tempo, uwielbia taką presję. Jeśli wszystko jest zorganizowanie i toczy się gładko, nie jest w stanie funkcjonować"

Prócz chęci zarobienia – jest chyba jedyną gwiazdą w branży dość uczciwą, by przyznać, że tańczy na weselach dla mamony - SRK prowadzi jeszcze jedno pragnienie, bycia lubianym, zauważa pewien pisarz - senior, znajomy gwiazdy: "Filmem Ra.One, zadał samemu sobie taki test – stworzyć film, który obudzi twoje wewnętrzne dziecko. To bardzo trudne. I nikt naprawdę nie wie, co siedzi w tej chwili w jego głowie."


Tłumaczenie: Mowilka

© Tekst chroniony prawem autorskim.
    Wykorzystanie i publikacja w całości lub we fragmentach jedynie za zgodą serwisu.
    Więcej informacji w dziale "strona"