w skrócie
autobiografia
wywiady
artykuły
przemówienia
o filmach
Still Reading Khan
mapa wspomnień
co lubi SRK ?
nagrody
inni o SRK
|
Marionetka na sznurkach
Artykuł z Movie, wrzesień 1996
Tytuł: Puppet on a String
Czy Shah Rukh się uwolni?
Jeśli pamięta się, że jego filmy osiągają cenę „od crore
wzwyż” (według dystrybutora Ramesha Sippy), to pytaniem
wartym crore jest – czy wielki sukces komercyjny zepsuł Shah
Rukha Khana?
Kiedy cztery lata temu młody Shah Rukh Khan po raz pierwszy
zabłysnął na ekranach, uważany był za twarz nowoczesnego
kina – za kogoś, dzięki komu rozdzielone nitki kina
komercyjnego i awangardowego zostaną owocnie splecione. Lecz
niestety, ten rajski scenariusz wydaje się szwankować. Nawet
pobieżne spojrzenie na listę filmów Shah Rukha pokazuje, że
pracuje on z największymi nazwiskami kina komercyjnego, od
Subhasha Ghai do Yasha Chopry. Choć Ramesh Sippy nazywa to
„szczęśliwym łowem”, „windą do nieba” dla kariery Shah Rukha,
gdzie są „inne” filmy?
Informator z kręgów bliskich Shah Rukhowi wyjawia, „Shah
Rukh nie kręci innych filmów, bo mu na to nie pozwalają.”
Jak głosi wieść, Shah Rukh stał się ofiarą syndromu
Bachchana. Na jakąkolwiek wzmiankę o filmie z Shah Rukhiem w
roli głównej, dystrybutorzy wykładają nawet offowemu
producentowi tak ogromne pieniądze, że twórca natychmiast
ulega presji zrobienia bezpiecznego filmu rezygnując z
wszelkiej myśli o „ryzykownych” eksperymentach.
Sytuacja jak z paragrafu 22, nawet gdyby się zdarzyła.
Podczas gdy rekin finansowy Shroff opiniuje, „Shah Rukh
prócz opanowania swojej nadekspresji powinien
poeksperymentowac z dojrzalszymi rolami,” to Gandhi
od-lat-w-branży mówi z całą powagą, „Jeśli mówimy o
eksperymentowaniu Shah Rukha z rolami – nie powinien tego
robić, bo ma określony wizerunek od którego nie powinien
odchodzić. Na przykład w „Khamosi” Nana Patekar gra
człowieka niemego i głuchego, a ludziom na prowincji to się
nie spodobało. Widzowie nie chcieliby na przykład oglądać
Akshaya Kumara w roli amanta. Podobnie Shah Rukh nie
zostałby zaakceptowany w typowym filmie akcji.”
Shah Rukh deklaruje swoją wolę kręcenia od 1997 tylko
jednego filmu rocznie. Naprawdę szlachetny zamysł, ale czy
będzie możliwe jej zrealizowanie? W końcu względy finansowe
stały się dla niego ważne. Po bijącym wszelkie rekordy
przyjęciu „Dilwale Dulhania le Jeyaenge,” jego filmy - „Ram
Jaane, Trimurti, English Babu Desi Mem i Chaahat – wszystkie
były rozczarowaniem. Sam Shah Rukh nie jest uodporniony na
cykliczne falowania wykresu notowań box-office. W 1993 miał
„Baazigar” i „Darr,” w 1994 zniżkował filmami „Kabhie Haan
Kabhie Naa” i „Anjaam.” W 1995 latał znów wysoko dzięki „Karan
Arjun” i DDLJ, a w 1996 panowała posucha. Człowiekowi, który
od twierdzenia, że nie chce być supergwiazdorem przeszedł do
deklaracji, że pragnie być popularniejszy niż Michael
Jackson, niełatwo jest ignorować czysto komercyjne wymogi
Bollywood.
Niezmordowany Shah Rukh jest teraz na rozdrożu kariery –
uwięziony pomiędzy szansą na kroczenie ścieżką
supergwiazdorstwa, a okazją zdobycia chwały prawdziwego
artysty. Jego zbliżające się premiery sygnalizują wybory,
jakich dokonuje – czy będzie słuchał trąbki apelującej do
jego niezaprzeczalnego talentu, czy pójdzie za głosem syreny
kuszącej go do świata notowań box-office.
Yess Boss
Shah Rukh gra chłopaka z misją, którego okrzyk rozpoznawczy,
'yes boss,' czyni go pupilkiem szefa (Aditya Panscholi). W
zamian za to, że Shah Rukh staje się jego Piętaszkiem od
brudnej roboty, Aditya obiecuje mu gwiazdkę z nieba. Kłopoty
zaczynają się, gdy szef i jego lokajczyk zakochują się w tej
samej dziewczynie, Juhi Chawli. Mimo, że żonaty, szef jest
nieuleczalnym flirciarzem, który przekonuje wrażliwą Juhi do
nawiązania z nim romansu. Dylematem Shah Rukha jest wybór
między dziewczyną, a szefem
Koyla
Przez K-K-K-Khanem ścieliła się świetlista droga, kiedy
Rakesh Roshan („Khugarz, Khoon Bhari Maang, Karan Arjun”)
przedłużył swoją obsesję na punkcie „k” filmem „Koyla.”
Umieszczony w ponurym świecie kopalni węgla, Shah Rukh gra
uciskanego, wykorzystywanego służącego Amrisha Puri, który
na dodatek jest niemową. Mamy nadzieję, że Roshan użyje tej
jego ułomności jako alegorii milczącej akceptacji
wykorzystywania biednych.
Kiedy ukochana Shah Rukha, Madhuri, także staje się obiektem
machinacji Amrisha Puri, Shah Rukh ostatecznie buntuje się i
odzyskuje głos – symbolicznie i dosłownie.
Rakesh Roshan głośno deklaruje całkowite zaufanie gwieździe
jego „Karan Arjun.” „Jest najlepszym aktorem, jakiego dziś
mamy. Jego oczy potrafią wszystko wyrazić, a pomaga mu też
modulacja głosu. Właściwie już dziś nazywam go aktorem
spełnionym..
Badshah
Po zaryzykowaniu roli demonicznego złego w „Baazigarze” i
rozbiciu puli, nierozdzielni Abbas Mustaan spotykają się z
Shah Rukhiem ponownie, na planie „Badshaha.”
Czy znów dostaniemy bohatera grającego zaskakująco odmienną
postać? Właściwie trudno to stwierdzić nawet twórcom – bo
scenariusz nie ma jeszcze ostatecznego kształtu. Nawet to,
na co już się zdecydowano, trzymane jest w tajemnicy za
szczelnie zaciśniętymi zębami Abbasa Mustana. „Po tym, co
stało się z 'Daraar' nie chcemy zdradzać szczegółów
scenariusza (dla nieświadomych – 'Daraarowi' przydarzył się
'Agni Sakshi.'. Miał tę samą opowieść, ale pokonał 'Daraar'
w biegu po nagrodę)
Kiedy scenariusz zostanie ukończony, okaże się, czy Kajol
(to jedyny film, do jakiego bierze się pod uwagę parę z 'Dilwale')
da projektowi swoje „tak.” Co do drugiej bohaterki, czarnego
charakteru, wysłano propozycję do Sushmity Sen. Aż do tego
czasu „Badshah” będzie królem, ale bez swojej drugiej
połowy.
Pardes
„Pardes” to opowieść o NRI, który przyjeżdża do Indii szukać
idealnej Induski na żonę dla siebie. Spotyka taksówkarza (Shah
Rukha), który pomaga mu odnaleźć pannę młodą (modelka –
reporterka- chcąca być aktorką Ritu Choudhury przemianowana
na Mahimę), ale sam się w niej zakochuje. Film o skromnym
budżecie i tak popadł w kontrowersję przed premierą w
wielkim stylu Subhasha Ghai, bo chodzą plotki, że ABCL kręci
„Tere mere Sapne” według tego samego pomysłu
scenariuszowego. Opowieść przerabiana jest już na planie w
taki sposób, jak to się stało z „Ram Lakhan,” a Subhash Ghai
musi mieć nadzieję, że film będzie równie wielkim hitem.
Duplicate
„Duplicate” brzmi jak sobowtór hitu z 1970, „Sachha Jahootha.”
Jest to historia dwóch ludzi, którzy przez przypadek są do
siebie podobni. Jeden jest przerażającym przestępcą, drugi
miłym, skromnym dobrym facetem.
Pierwszy ma do pary Sonali Bendre, drugi – Juhi Chawlę. Miły
pan i jego przeciwieństwo zamieniają się rolami, a
wynikające z tego podwójne kłopoty dają reżyserowi Maheshowi
Bhattowi okazję zrobienia komedii, filmu akcji i filmu z
suspensem. Jeden z najbardziej ujmujących momentów to ten,
kiedy zły facet zgrzyta zębami, bo nie może znieść wielkich
dawek sympatyczności, jakimi jest bombardowany
Producent Yash Johar, „Scenariusz pisany był z myślą o Shah
Rukhu. Jest aktorem, którego osobowość wymusza pisanie ról
mogących jej sprostać. Jest tak pochłonięty filmem, że mówi,
że nie zagra następnej podwójnej roli przesz sześć- siedem
lat.”
Skoro Juhi ma już najlepsze lata za sobą, a Sonali wciąż
czeka na swój sukces, to Shah Rukh będzie musiał pracować
podwójnie ciężko, żeby udźwignąć przypadek zamienionej
osobowości i udowodnić, że to on jest tym prawdziwym.
Tłumaczenie: Mowilka
© Tekst chroniony prawem autorskim.
Wykorzystanie i publikacja w całości lub we fragmentach jedynie za zgodą serwisu.
Więcej informacji w dziale "strona"
|